Wat moet je doen om op gewicht te blijven nadat je afgevallen bent

Wat moet je doen om op gewicht te blijven nadat je afgevallen bent

Het is een frustratie van velen, maar ook een vraag die niet vaak gesteld wordt. Je hebt veel tijd en energie gestoken om af te vallen, maar hoe kun je ervoor zorgen om deze verloren kilos niet meer terug te krijgen. Moet je je leven volledig anders gaan inrichten om te zorgen dat je niet in de verleiding gaat komen en weer aan te komen. Vanuit de vrije universiteit is er een onderzoek gedaan naar kwalitatieve kenmerken. Onderzoekers Marie Spreckley, Jutka Halberstadt en Jaap Seidell. De publicatie over het onderzoek verscheen in het International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being en is getiteld ‘Perspectives into the experience of successful, substantial long-term weight-loss maintenance: a systematic review’.

Uit dit onderzoek kwamen een aantal zaken aan het licht hoe je kunt zorgen dat je ook nadat je afgevallen bent op gewicht kunt blijven. 

Meal planning

Een van de belangrijkste zaken uit dit onderzoek blijft dat je optimitisch moet blijven over de toekomst. Dat zal niet altijd even makkelijk zijn. Het blijft enorm belangrijk om te blijven kijken wat er met je lichaam gebeurd, juist ook na de periode van afvallen. Blijf zelf controleren of je tevreden bent met je eigen verloop. Blijf letten op je portiegrootte, eetritme, zelf maaltijden bereiden en verdiep je kennis over voeding. Weet wat goed en minder goed is en blijf je maaltijden hierop plannen.

Het helpt als je gewichtverlies blijft beheersen door een duidelijke, gestructureerde planning van voeding. Van elke dag wil je inzicht hebben in wat je qua eten en drinken moet doen. Werk met een strikte agenda voor voeding met duidelijke tijdstippen en doe aan meal planning. Bepaal van te voren wat je gaat eten, kook eventueel vooruit voor de komende dagen en houd je aan die planning, ook als het een keer wat lastiger is.

Blijf gemotiveerd

Je hebt veel motivatie gehad om af te vallen en op een beter gewicht te komen. Er is een verschil tussen intrinsieke en extrinsieke motivaite. Intrinsieke motivaite is de eigen wil en drang waarbij je gezonder wilt leven en wil afvallen. Wie succesvol is om gewichtstoename te voorkomen zal zich beloont voelen wanneer hij zich heeft ingezet hiervoor. Dit zorgt voor extra motivatie.

Extrinsieke motivatie komt vanuit anderen, wanneer je bijvoorbeeld aangemoedigd of gewaardeerd wordt door ze. Wanneer je jezelf als voorbeeld stelt of competetief wordt, motiveer je jezelf en anderen. 

Doelen stellen

Stel duidelijke doelen

De derde factor die onmisbaar is in een duurzame strategie is het stellen van doelen. Die leg je in de eerste plaats aan jezelf op, waarbij deze wel vaak gestimuleerd worden door factoren van buitenaf. De zelfgestelde doelen zijn onder meer door veel en vaak te sporten en bepalen hoe je voedingsschema eruit zal zien. Niet alleen het stellen van doelen, maar ook je eraan houden is essentieel hierin.

Uiteraard is dit laatste een grote uitdaging. Voorbeelden waarbij het mis kan gaan zijn wanneer je te weinig tijd hebt om te gaan sporten, wanneer je bijvoorbeeld ziek bent of wanneer je emotioneel bent. Het is ook makkelijk om bij een strak regime je sociale te verwaarlozen, waardoor het ook lastig is om vol te blijven houden. Daarnaast zijn er nog allerlei facetten die ervoor kunnen zorgen dat je niet je doelen kunt vol blijven houden: een sterfgeval, echtscheiding of ontslag, maar ook vakanties, verjaardagen of andere feesten waarbij veel gegeten of gedronken wordt.

De periode na het afvallen heeft uiteraard ook veel positieve ervaringen. Je zult jezelf opnieuw uit gaan vinden en je zelfvertrouwen zal vergroot worden. Je gaat betekenisvolle relaties aan, je krijgt nieuwe vrienden en je ervaart een tweede kans in het leven. Je wilt dat het op je nieuwe gewicht blijven een nieuw levensdoel wordt.

Realiteit

Het verkregen diepere inzicht in de realiteit van de ondervonden uitdagingen en de gehanteerde strategieen moet leiden tot een duurzaam behandelprotocol en vervolgstudies, aldus de drie geleerden. “Individuen helpen bij het opstellen van duidelijke, gestructureerde plannen en een algemeen kader dat haalbaar en duurzaam is binnen hun individuele setting blijkt de basis te zijn voor het bereiken van duurzame management van gewichtsverlies,” schrijven de VU-onderzoekers.

Die kilo’s eraf willen houden moet een levensdoel worden.

Bron: Foodlog

Nog geen reacties

  • Heb je een vraag of reactie op dit recept? Laat hieronder een reactie achter.

Laat een reactie achter

Lees ook onze andere blogs:

Gratis E-book Tien Recepten voor een suikervrij en gezond leven
Hoe werkt onze methode
Afvallen in het voorjaar is een goed idee
Hoe kun je de draad weer oppakken
Hoe gezonder eten jicht bij mannen voorkomt
Mentale steun voor moeilijke momenten
Tips om de stofwisseling te verhogen
Voedingsvezels zijn belangrijk voor je gezondheid
Hoe realiseer jij je goede voornemens dit jaar
Heb jij ook een suikerverslaving
Rob Beeren Body Coaching is nu aangesloten bij Webwinkelkeur