Hoe kun je de draad weer oppakken

Hoe kun je de draad weer oppakken

Inmiddels hebben we de feestdagen en de jaarwisseling weer achter ons, de eerste maand zit er ook weer op. Sommige zullen met weemoed daarop terugkijken, terwijl andere blij zijn dat deze periode weer achter ons ligt. Vooral als er in deze periode veel gegeten en gedronken is. We weten uit ervaring dat veel mensen het moeilijk vinden om na deze periode de draad weer op te pakken. Het lichaam heeft vaak veel suikers en vet binnen gekregen. Deze zorgen voor hongergevoel, onrust en vaak ook voor extra gewicht. 

Als je dit herkent en het moeilijk vindt om de knop weer om te draaien, lees dan verder.  We willen u enkele handige tips geven:

  • Als je sinds de jaarwisseling nog dagelijks dingen eet , waarvan je weet dat je ze eigenlijk niet moet eten, zeg dan niet tegen jezelf dat het niets uitmaakt. Het maakt wel degelijk iets uit. ELKE KEER MAAKT HET IETS UIT. 
    Als voorbeeld: dagelijks een glas wijn dat niet verbruikt wordt door het lichaam, geeft een gewichtstoename van bijna 6 kilo op jaarbasis.  Dagelijks een stukje chocolade kan 3 kilo per jaar opleveren.
  • Ieder keer als je echter de verleiding weerstaat, maakt je de kans groter dat je de volgende keer dit ook kunt weerstaan. 
  • Houd jezelf dus niet voor de gek. Bouw een krachtige weerstand op, voordat je uitzonderingen gaat maken.
  • Na een week merkt je dat het verlangen, wat deze onrust veroorzaakt, aanzienlijk minder is. 

Overwin het hevig verlangen naar bepaalde voeding (ofwel trek).

Als je verlangt naar eten, kan je hierdoor gefixeerd raken. Het kan dan moeilijk zijn om je aandacht  ergens anders op te richten. Als je met je gewicht bezig bent, moet je dat vaak overwinnen. Realiseer je hierbij dat:

  • Dit verlangen altijd over gaat. En wel als je zelf een duidelijke beslissing hebt genomen dat je het niet gaat eten of drinken en je daarna op iets anders gaat richten. Zoek dus afleiding.
  • Dit verlangen vervelend kan zijn (als je er niet aan wil toegeven) maar acceptabel. Denk eraan, op het einde van de week is er altijd weer een weekend, dan mag je (mits je jouw gewicht onder controle houdt) jezelf belonen met iets wat echt lekker is.

Het is enorm fijn als je merkt dat je zelf de controle kunt hebben over dit verlangen naar voeding. Als je op dit moment ook zo’n moeilijke periode hebt, doe dan het volgende:

  • Motiveer jezelf, door elke morgen een lijstje voor te lezen waarin je motieven staan waarom je op gewicht wil blijven of af wil vallen. Doe dit ook als je het verlangen naar trek voelt opkomen.
  • Herinner jezelf voortdurend aan:
    1. Deze trek is tijdelijk en acceptabel.
    2. Als je toch soms wil toegeven aan deze trek, kun je met jezelf afspreken om dat maar 1 keer in de week te doen (weekend) en niet meer.
    3. Je voelt je slecht als je hebt toe gegeven aan deze trek, maar heerlijk als je het niet hebt gedaan.
    4. Toegeven aan trek heeft in het verleden niet goed gewerkt bij jou.

Mocht je tijdens de feestdagen en de jaarwisseling zijn aangekomen, pak dan de draad weer snel op.  Als regel geldt: “Wat er snel is bijgekomen, kan er snel af”. Hanteer hiervoor de volgende regels:

  • Eet regelmatig, blijf je zes eetmomenten houden
  • Gebruik alleen de ingrediënten zoals je deze van ons heeft ontvangen. Dus vermijd suikers en houdt het vetarm
  • Drink minimaal 1,5 liter vocht per dag.

Mocht je na een paar weken niet het gewenste resultaat zien, neem dan contact met ons op.  Want je weet:

Afvallen is een project, op gewicht blijven een kunst!

Veel succes en een goede gezondheid toegewenst.

Rob & Samira Beeren

 

Nog geen reacties

  • Heb je een vraag of reactie op dit recept? Laat hieronder een reactie achter.

Laat een reactie achter

Lees ook onze andere blogs:

Gratis E-book Tien Recepten voor een suikervrij en gezond leven
Hoe werkt onze methode
Afvallen in het voorjaar is een goed idee
Wat moet je doen om op gewicht te blijven nadat je afgevallen bent
Hoe gezonder eten jicht bij mannen voorkomt
Mentale steun voor moeilijke momenten
Tips om de stofwisseling te verhogen
Voedingsvezels zijn belangrijk voor je gezondheid
Hoe realiseer jij je goede voornemens dit jaar
Heb jij ook een suikerverslaving
Rob Beeren Body Coaching is nu aangesloten bij Webwinkelkeur